WB Upper Primary TET 2026 Syllabus and Mock

5/5 - (1 vote)

The key to effective WB Upper Primary TET 2026 exam preparation is understanding the exam pattern and syllabus. The WB UP TET Syllabus 2025 outlines the topics candidates need to study. WB UP TET syllabus has four sections: Child Development and Pedagogy, Language I, Language II, and either Mathematics and Science or Social Studies/Social Sciences.

পশ্চিমবঙ্গ আপার প্রাইমারি টেট সিলেবাসের ধরন

পরীক্ষাটি MCQ আকারে হয় এবং এতে একাধিক বিষয়ের উপর প্রশ্ন থাকে। মোট প্রশ্ন সংখ্যা এবং নম্বর বণ্টন সাধারণত নিম্নরূপ হয়:

  • মোট নম্বর: ১৫০
  • মোট প্রশ্ন: ১৫০টি (MCQ ভিত্তিক)
  • সময়: ২.৫ ঘণ্টা (১৫০ মিনিট)
  • প্রশ্নের ধরন: বহুনির্বাচনী (Multiple Choice Questions)
  • নেগেটিভ মার্কিং: নেগেটিভ মার্কিং নেই

পরীক্ষার প্যাটার্ন

বিষয়প্রশ্ন সংখ্যানম্বর
শিশু বিকাশ ও পেডাগজি৩০৩০
ভাষা-১ (বাংলা/অন্যান্য)৩০৩০
ভাষা-২ (ইংরেজি)৩০৩০
গণিত ও বিজ্ঞান  (Science Group)
অথবা
সামাজিক বিজ্ঞান (Social Science Group)
৬০৬০
মোট১৫০১৫০

বি.দ্র.: গণিত ও বিজ্ঞান অথবা সমাজবিজ্ঞান – প্রার্থী তার শিক্ষাগত যোগ্যতা অনুযায়ী যেকোনো একটি গ্রুপ বেছে নিতে পারবেন।

আপার প্রাইমারি সিলেকশন পদ্ধতি

নিয়োগ প্রক্রিয়াটি মূলত তিনটি প্রধান ধাপে বিভক্ত:

  1. টিচার এলিজিবিলিটি টেস্ট (TET):
    • এটি একটি লিখিত পরীক্ষা, যা প্রার্থীদের শিক্ষকতার যোগ্যতা যাচাই করে।
    • পরীক্ষার গঠন:
      • মোট প্রশ্ন: ১৫০টি (MCQ ভিত্তিক)
      • মোট নম্বর: ১৫০
      • সময়: ২.৫ ঘণ্টা
      • বিষয়: শিশু বিকাশ ও পেডাগজি, ভাষা-১ (বাংলা/অন্যান্য), ভাষা-২ (ইংরেজি), গণিত ও বিজ্ঞান, এবং সামাজিক বিজ্ঞান (প্রতিটি বিষয়ে ৩০ নম্বর)।
      • নেগেটিভ মার্কিং: সাধারণত থাকে না (অফিসিয়াল নোটিফিকেশন যাচাই করুন)।
    • যোগ্যতার মানদণ্ড:
      • সাধারণ ক্যাটাগরির জন্য ন্যূনতম ৬০% নম্বর (১৫০-এর মধ্যে ৯০)।
      • SC/ST/OBC/PH প্রার্থীদের জন্য ৫৫% (৮২.৫ নম্বর)।
    • TET পাশ করা প্রার্থীরা পরবর্তী ধাপে অংশগ্রহণের যোগ্য হন।
  2. মেইন পরীক্ষা (SLST Written Test) (প্রযোজ্য হলে):
    • কিছু ক্ষেত্রে, WBSSC আলাদা লিখিত পরীক্ষা (SLST) আয়োজন করতে পারে, যা নির্দিষ্ট বিষয়ের উপর ভিত্তি করে হয় (যেমন, বাংলা, ইংরেজি, গণিত, বিজ্ঞান, ইতিহাস ইত্যাদি)।
    • এই পরীক্ষা সাধারণত বিষয়ভিত্তিক জ্ঞান এবং শিক্ষণ দক্ষতা যাচাই করে।
    • নম্বর এবং প্রশ্নের ধরন নোটিফিকেশন অনুযায়ী পরিবর্তিত হতে পারে।
  3. ইন্টারভিউ/পার্সোনালিটি টেস্ট এবং ডকুমেন্ট ভেরিফিকেশন:
    • TET এবং/অথবা SLST-তে যোগ্য প্রার্থীদের ইন্টারভিউয়ের জন্য ডাকা হয়।
    • ইন্টারভিউ:
      • শিক্ষণ দক্ষতা, যোগাযোগ ক্ষমতা, এবং বিষয়ভিত্তিক জ্ঞান পরীক্ষা করা হয়।
      • কিছু ক্ষেত্রে শিক্ষণ প্রদর্শন (Teaching Demonstration) দিতে হতে পারে।
    • ডকুমেন্ট ভেরিফিকেশন:
      • শিক্ষাগত যোগ্যতা (যেমন, স্নাতক, B.Ed., D.El.Ed.), TET সার্টিফিকেট, পরিচয়পত্র, এবং অন্যান্য প্রয়োজনীয় নথি যাচাই করা হয়।
      • প্রার্থীদের মূল নথি এবং ফটোকপি সঙ্গে আনতে হয়।
    • WBSSC-এর নির্দেশ অনুযায়ী, নির্দিষ্ট ওয়েবসাইটে (www.westbengalssc.com) প্রয়োজনীয় নথি আপলোড করতে হতে পারে।
  4. মেধা তালিকা (Merit List):
    • TET, SLST (যদি থাকে), এবং ইন্টারভিউয়ের নম্বরের ভিত্তিতে চূড়ান্ত মেধা তালিকা প্রকাশিত হয়।
    • মেধা তালিকায় স্থান পাওয়া প্রার্থীদের নিয়োগপত্র দেওয়া হয়।
    • উদাহরণ: ২০২৪ সালের ২৫ সেপ্টেম্বর WBSSC আপার প্রাইমারি প্যানেল তালিকা প্রকাশ করেছিল, যা ২০১৬ সালের SLST-এর ফলাফলের ভিত্তিতে তৈরি।

WB Upper Primary TET 2026 Syllabus

I. Child Development and Pedagogy Syllabus For Paper 2

Child development and pedagogy are some of the most crucial subjects for the WB Upper Primary TET 2026 exam. This is a very conceptual & theoretical subject. It analyzes the candidate’s conceptual understanding. The students can score well in this section if they study each topic extensively. This section consists of 30 questions. Each correct response carries 1 mark.

a) Child Development (Elementary School Child)-15 Questions

  1. Concept of development and its relationship with learning
  2. Principles of the Development of Children
  3. Influence on Heredity & Environment
  4. Socialization processes: Social world & children (Teacher, Parents, Peers)
  5. Piaget, Kohlberg, and Vygotsky: constructs and critical perspectives
  6. Concepts of child-centred and progressive education
  7. Critical Perspective of the Construct of Intelligence
  8. Multi-Dimensional Intelligence
  9. Language & Thought
  10. Gender as a social construct; gender roles, gender bias, and educational practice
  11. Individual differences among learners, understanding differences based on diversity of language, caste, gender, community, religion, etc.
  12. The distinction between Assessment for learning and assessment of learning; School-Based Assessment, Continuous and Comprehensive Evaluation: perspective and practice
  13. Formulating appropriate questions for assessing readiness levels of learners, for enhancing learning and critical thinking in the classroom, and for assessing learner achievement.

b) Concept of Inclusive education and understanding children with special needs: Questions

  1. Addressing learners from diverse backgrounds, including disadvantaged and deprived
  2. Addressing the needs of children with learning difficulties, ‘impairment’, etc.
  3. Addressing the Talented, Creative, and Specially Abled Learners

c) Learning and Pedagogy-10 Questions

  1. How children think and learn; how and why children ‘fail’ to achieve success in school performance.
  2. Basic processes of teaching and learning; children’s strategies of learning; learning as a social activity; social context of learning.
  3. Child as a problem solver and a ‘scientific investigator’
  4. Alternative conceptions of learning in children, understanding children’s ‘errors’ as significant steps in the learning process.
  5. Cognition & Emotions
  6. Motivation and learning
  7. Factors contributing to learning – personal & environmental

II. Language I Syllabus For Paper 2

Language 1 in the WB Upper Primary TET 2026 exam evaluates a candidate’s proficiency in the medium of instruction they plan to use as a teacher. Although this section is seen as scoring potential, it necessitates comprehensive preparation and a strong command of the chosen language.

a) Language Comprehension-15 Questions

Reading unseen passages – two passages, one prose or drama and one poe,m with questions on comprehension, inference, grammar, and verbal ability (Prose passage may be literary, scientific, narrative, or discursive)

b) Pedagogy of Language Development-15 Questions

  1. Learning and acquisition
  2. Principles of Language Teaching
  3. Role of listening and speaking, function of language, and how children use it as a tool
  4. A critical perspective on the role of grammar in learning a language for communicating ideas verbally and in written form.
  5. Challenges of teaching language in a diverse classroom: language difficulties, errors, and disorders
  6. Language Skills
  7. Evaluating language comprehension and proficiency: speaking, listening, reading, and writing
  8. Teaching-learning materials: Textbook, multi-media materials, multilingual resources of the classroom
  9. Remedial Teaching
  10. IT as a Tool (New Topic)

3. Language II Syllabus- 30 Questions

Language 2, like Language 1, focuses on key concepts vital for effective communication. This section specifically addresses aspects of language such as grammar, vocabulary, and comprehension skills.

a) Comprehension-15 Questions

Two unseen prose passages (discursive or literary narrative or scientific) with questions on comprehension, grammar, and verbal ability.

b) Pedagogy of Language Development -15 Questions

  1. Learning and acquisition
  2. Principles of Language Teaching
  3. Role of listening and speaking, function of language, and how children use it as a tool
  4. A critical perspective on the role of grammar in learning a language for communicating ideas verbally and in written form.
  5. Challenges of teaching language in a diverse classroom: language difficulties, errors, and disorders
  6. Language Skills
  7. Evaluating language comprehension and proficiency: speaking, listening, reading, and writing
  8. Teaching-learning materials: Textbook, multi-media materials, multilingual resources of the classroom
  9. Remedial Teaching

IV. (A) Mathematics and Science Syllabus For Paper 2

(i) Mathematics-30 Questions

The mathematics syllabus is lengthy and tough, but the level of questions asked in the exam is easy to moderate. Most questions were asked from the WBBSE  Class 6th to 8th.

a) Content-20 Questions

(i) Number System

  • Knowing our Numbers
  • Playing with Numbers
  • Whole Numbers
  • Negative Numbers and Integers
  • Fractions

(ii) Algebra

  • Introduction to Algebra
  • Ratio and Proportion

(iii) Geometry

  • Basic geometrical ideas (2-D)
  • Understanding Elementary Shapes (2-D and 3-D)
  • Symmetry: (reflection)
  • Construction (using Straight edge, Scale, protractor, compasses)
  • Mensuration
  • Data handling

b) Pedagogical issues- 10 Questions

  • Nature of Mathematics/Logical Thinking
  • Place of Mathematics in the Curriculum
  • Language of Mathematics
  • Community Mathematics
  • Evaluation
  • Remedial Teaching
  • Problem of Teaching

V. Social Studies/Social Sciences Syllabus For Paper 2

The science syllabus is lengthy and tough, but the level of questions asked in the exam is moderate. Questions are related to the basic understanding of the concepts. It consists of 30 questions from Chemistry, Physics, and Biology. Questions will be based on the topics prescribed in the syllabus i.e. WBBSE Class 6th to 8th but the difficulty standard could be up to the senior secondary stage.

a) Content-20 Questions

I. Food

  • Sources of food
  • Components of food
  • Cleaning food

II. Materials

  • Materials of daily use

III. The World of the Living

IV. Moving Things, Peopl,e and Ideas

V. How things work

  • Electric current and circuits
  • Magnets

VI. Natural Phenomena
VII. Natural Resources

b) Pedagogical issues- 10 Questions

  • Nature & Structure of Sciences
  • Natural Science/Aims & Objectives
  • Understanding & Appreciating Science
  • Approaches/Integrated Approach
  • Observation/Experiment/Discovery (Method of Science)
  • Innovation
  • Text Material/Aids
  • Evaluation – cognitive/psychomotor/affective
  • Problems
  • Remedial Teaching

Social Sciences Syllabus Paper 2

This subject covers a broad range of topics, including History, Geography, Polity, Economics, and Pedagogy, making it a comprehensive and lengthy area of study that requires thorough preparation. The questions will be based on the State syllabus for classes 6 to 8, but the difficulty level may extend to the senior secondary stage. The section will consist of 30 questions, so it is essential to be well-prepared across all the prescribed topics.

a) Content-40 questions.

History

  1. When, Where, and How
  2. The Earliest Societies
  3. The First Farmers and Herders
  4. The First Cities
  5. Early States
  6. New Ideas
  7. The First Empire
  8. Contacts with Distant Lands
  9. Political Developments
  10. Culture and Science
  11. New Kings and Kingdoms
  12. Sultans of Delhi
  13. Architecture
  14. Creation of an Empire
  15. Social Change
  16. Regional Cultures
  17. The Establishment of Company Power
  18. Rural Life and Society
  19. Colonialism and Tribal Societies
  20. The Revolt of 1857-58
  21. Women and Reform
  22. Challenging the Caste System
  23. The Nationalist Movement
  24. India After Independence

II. Geography

  1. Geography as a social study and as a science
  2. Planet: Earth in the solar system
  3. Globe
  4. The environment in its totality: natural and human environment
  5. Air
  6. Water
  7. Human Environment: settlement, transport, and communication
  8. Resources: Types- Natural and Human
  9. Agriculture

III. Social and Political Life

  1. Diversity
  2. Government
  3. Local Government
  4. Making a Living
  5. Democracy
  6. State Government
  7. Understanding Media
  8. Unpacking Gender
  9. The Constitution
  10. Parliamentary Government
  11. The Judiciary
  12. Social Justice and the Marginalised

b) Pedagogical issues- 20 Questions

  1. Concept & Nature of Social Science/Social Studies
  2. Class Room Processes, activities, and Discourse
  3. Developing Critical Thinking
  4. Inquiry/Empirical Evidence
  5. Problems of Teaching Social Science/Social Studies
  6. Sources – Primary & Secondary
  7. Projects Work
  8. Evaluation

"My true belief is that potential alone does not define a person; it is the relentless pursuit of one’s aspirations that truly matters. I hold that every goal worth achieving demands unwavering dedication and sacrifice. One must also recognize that work and study cannot be pursued with equal intensity at the same moment—each requires its own commitment. Hence, clarity of purpose is essential: to decide consciously what path you wish to follow in life, and then to pursue it wholeheartedly with discipline and perseverance."

Leave a Comment